Agranar, asclar teies, llogar músics, ballar gegants

catifa.jpg

Aquesta setmana se celebra el Corpus. Festa de data variable com el carnaval, es mou en el calendari en funció de la Pasqua. A Reus, quan s’escau prop de Sant Pere, ve a ser com el preludi de la festa major, amb els gegants, els nanos i el bestiari festiu de la ciutat al carrer. Quan cau tan aviat, com enguany, la seva arribada sembla més discreta.

El Corpus ha estat, històricament, una festa de molt de pes en la nostra tradició, pel seu simbolisme religiós com a celebració solemne, instituïda per l’Església, dedicada a Crist en l’eucaristia, i per la seva estructura, que reproduïa les cerimònies que acompanyaven les entrades dels reis o senyors a les viles i ciutats.

Al contrari del carnaval –paradigma de la festa transgressora que capgira l’ordre–, el Corpus fou la festa d’exaltació del poder, reflectint l’estructura d’una societat on cada estament tenia el seu paper assignat sota el poder diví, representat en la custòdia, i que explicitava l’organització social en una professó estrictament ordenada.

Carnaval i Corpus comparteixen, tanmateix, nombrosos divertiments populars, entremesos o moixigangues, que acabaran formant part també dels seguicis de festa major. La festa del Corpus cristianitzà manifestacions rituals de la religió popular i generà representacions de teatre de carrer que han fornit el nostre repertori festiu fins a l’actualitat. De fet, podem començar a seguir el rastre –si més no, documentat– de moltes manifestacions del nostre folklore de festa major a partir de les professons d’aquest dia.

Com l’eterna lluita entre el bé i el mal, omnipresent en el teatre popular i adaptada a cada cultura i context històric, la festa ha reflectit sempre el diàleg –molts cops, el conflicte– entre l’ordre i la disbauxa. Mentre el poder civil ha maldat per controlar i reprimir el carnaval popular, o transformar-lo en un espectacle ordenat, l’Església hagué de controlar o prohibir –no sempre amb èxit– les manifestacions populars del Corpus.

En l’actualitat, litúrgicament se celebra en diumenge, tot i que moltes poblacions conserven pràctiques festives el dijous corresponent. El Corpus no és la festa que fou, però la fórmula de les antigues solemnitats d’exaltació del poder continua prou vigent a la nostra societat en forma de celebracions esportives o d’esdeveniments cívics.

D’aquest ric bagatge de costums de l’antic Corpus –lluminàries, neteja i guarniment dels carrers i places, arquitectura efímera, catifes, gegants i bestiari, balls i representacions teatrals–, Reus en conserva alguna pràctica prou representativa com és la sortida al carrer dels elements festius de propietat municipal. Amb una tradició afegida, probablement més recent en el temps però no menys arrelada, com és la de menjar saboroses coques amb cireres mentre es segueixen o s’espera la ballada dels gegants.

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en cultura popular i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Agranar, asclar teies, llogar músics, ballar gegants

  1. manel ha dit:

    home… això que el corpus és la festa del poder… depèn de quin corpus… el de Berga, per exemple, és força carnestoltenc i res d’exhibició del poder de l’església. O en tots aquells indrets on no hi ha processó religiosa, com Sallent. Jo crec que el Corpus és (o hauria de ser) la festa ciutadana, del “Cos Social”, per excel·lència, i no només una festa d’exaltació del poder establert.

Respon a manel Cancel·la la resposta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s