La llum del consum

La llum té, en les festes del cicle nadalenc, una importància significativa. Pel fet que el simbolisme de la llum és molt potent —el fet que les hores de sol que comencen a augmentar després del solstici a la interpretació cristiana de la llum de la redempció que trenca les tenebres on la humanitat es trobava des del pecat original. Són moltes les referències a la llum que hom troba en el costumari nadalenc, de la il·luminació ritual de l’arbre de Nadal, avui costum generalitzat, a les llums que transformen carrers i places durant les nits festives. Les lluminàries han estat, en tot temps, senyal i necessitat per a la festa. I per Nadal –a Reus, com en altres indrets–, any rere any, el consell municipal acordava si hi hauria teieres enceses i música per Nadal.

No cal insistir en la deriva consumista de les actuals festes nadalenques. El capitalisme ha aprofitat el caire d’excepcionalitat i els antics significats per a fomentar el malversament en l’alimentació i en el consum de tota mena de productes, inventant tradicions a mida de les seves necessitats. La crisi econòmica ens ha ofert la possibilitat de redefinir el caire de la festa, no tant per a deixar de celebrar-la com per a retornar-la a nivells més sostenibles. Com he comentat altres vegades, per a les nostres àvies i avis –per a la gran majoria de població– els nadals foren sempre nadals de crisi, celebrats amb alegria, lluny de l’ostentació i els excessos de les burgesies dominants.

Amb l’objectiu de fomentar el consum, motivant la gent a sortir al carrer a comprar, algunes ciutats avancen l’encesa dels guarniments nadalencs. Reus n’és un bon exemple i ho fa un mes abans del 25 de desembre. Personalment, m’agraden els carrers il·luminats i em sobren els espectacles audiovisuals d’anar per casa.

Sobre l’eficàcia d’aquestes mesures –ara que la publicitat prèvia al Nadal ha minvat notablement, per exemple–, els experts ho deuen avalar i les notes de premsa oficials sempre diuen que ha estat un èxit. Però el cert és que, més enllà dels resultats, la inauguració de la il·luminació nadalenca ofereix una magnífica oportunitat als responsables municipals i als representants del associacionisme botiguer d’aparèixer a la premsa i mostrar al poble la seva ferma voluntat de fomentar el consum per a superar la crisi.

Tanmateix, algú sembla oblidar que la gran majoria de consumidors són persones treballadores, amb feina, amb els sous i els drets laborals retallats, o a l’atur. I que el temps del crèdit a dojo ha passat i que ara rescaten els bancs mentre enfonsen les persones en la misèria.

A Reus, aquest divendres, els representants sindicals de l’Ajuntament, organismes autònoms i empreses públiques municipals, han convocat una manifestació a la tarda, entenent que «la conjuntura actual, marcada per un augment de l’atur i de la pobresa, posa de manifest la necessitat de reforçar els serveis públics municipals, enlloc de desmantellar-los i privatitzar els serveis bàsics», fent una crida a familiars, amistats i població en general perquè els acompanyin en una mobilització que vol recordar que aquest Nadal serà diferent, que les retallades afecten la ciutadana i, de retruc, els comerços.

Des del govern municipal han demanat l’anul·lació o canvis en la convocatòria per respecte a aquest acte tradicional. Posats a reivindicar tradicions, podem recordar la llarga llista de vagues que van permetre a la classe obrera reusenca obtenir unes millors condicions laborals, la jornada de vuit hores o que el dia 29 de juny fos festa laboral. L’Albert Arnavat en recorda algunes, tot comentant una fotografia de la vaga general de 1902, a la revista NW d’aquest mes.

Advertisements

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada ha esta publicada en les idees. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s