Les temptacions de sant Antoni

Enguany, la colla de diables Foc i Flama d’Horta –Orta, en la documentació antiga– recupera la representació de Les temptacions de sant Antoni, peça de teatre popular de carrer que, amb aquest o altre nom –Ball, Vida de sant Antoni o, senzillament, la Barraca – i diverses variants pel que fa al text, havia estat prou comuna en la celebració de la festa a diferents indrets de la Catalunya Nova i també en nombroses poblacions del País Valencià, on encara es representa o s’ha recuperat.

vidastantoni1987

La representació de la Vida de sant Antoni al Forcall, el 1987

En una recerca sobre la festa, presentada a les Primeres Jornades d’Estudi sobre la Terra Alta (1993), amb Montsant Fonts, vam aplegar algunes notícies sobre aquesta representació, entorn del 1900, que tenia el seu moment culminant en la crema de la barraca –o casa on habitava el sant– per part dels dimonis. Aquests es trobaven i cantaven:

«Esta noche los demonios
haremos junta local
para matar al barbudo
y a su asistente Badal.»

L’existència d’aquesta obra és ben documentada gràcies a un quadre de Picasso –amb el mateix títol– inspirat en la representació que va poder veure en una estada al poble, l’any 1899.

Tot i que és ben possible que el costum de representar la vida del sant fos anterior, el 1897 es va estrenar una nova versió de l’obra amb el títol que ha restat a la memòria. Un any en què el mal temps va obligar a posposar la festa al dies 19 i 20. Ens ho explica una carta del 21 de gener al Correo de Tortosa:

«El martes último, ya que el día de San Antonio no pudo celebrarse la fiesta por lo desapacible del tiempo, tuvimos el gusto de ver representarse por primera vez en este pueblo las tentaciones del santo taumaturgo de un modo admirable, dadas las condiciones de los que tomaron parte, pues además de presentarnos una lucida cabalgata ricamente vestida y equipada alegórica al acto, iba esta acompañada de la banda municipal recorriendo las calles del pueblo hasta desembocar en la plaza donde se había colocado previamente un tablado y en donde cada uno de los de la comitiva fueron recitando loas alusivas al acto, pasando después a la representación que duró cerca de tres horas, solazando al público que en apiñado racimo llenaba las dos plazas, terminando con el incendio de la casita del santo a los acordes de la música.

El mércoles por la mañana y en el acto de la bendición de las caballerías ante el santo, volvieron los de la vistosa cabalgata referida a recitar loas y dedicatorias, terminando con la procesión y misa mayor que estuvo concurridísima pues no sólo asistieron los del pueblo sino muchos forasteros que nos honraron con su visita.»

La vida del sant ha estat objecte de diverses recreacions literàries i, a l’època, es representava als escenaris una sarsuela amb el mateix títol, però la descripció que en fa el corresponsal apunta a una versió semblant a les conegudes en altres poblacions de la Terra Alta o de les comarques veïnes. La cavalcada dels personatges, o la durada de la representació, en són trets característics.

Encara, però, una altra carta al mateix periòdic ens precisa aquests detalls:

«Hacía ya mucho tiempo que unos cuantos vecinos de esta villa trataron de celebrar la fiesta de San Antonio con el mayor esplendor posible y para esto acordaron celebrar una función teatral al aire libre, en la que se preconizasen las virtudes del santo; y en efecto ésta se celebró en la plaza de la Iglesia, el día 19 por la noche ante una numerosa concurrencia, compuesta de vecinos de esta población y de los pueblos limítrofes.

En dicha función, que no es otra cosa que la vida de san Antonio según refiere la tradición, trabajaron sólo labradores de esta villa, dejándonos pasmados de la manera que interpretaron sus respectivos papeles, lo que no era de esperar de hombres que todo el día están ocupados en las tareas agrícolas. […] Amenizó dicho acto la banda de música que dirije D. Juan Vives.»

vidastantoni1997

Representació de la Vida de sant Antoni al Pinell de Brai, el 1997.

Aquesta ens aporta, a més, algun altre detall sobre la celebració:

«Al día siguiente los mismos vecinos con las caballerías engalanadas, acompañadas de la banda y en forma de cabalgata, salieron de casa del señor alcalde hacia la iglesia parroquial, en cuya puerta estaba la efigie del santo, y allí, delante de ésta y numerosa concurrencia, dijeron cada uno su loa, y en ellas pidieron al santo mercedes y gracias para sí y demás gente del pueblo. Concluido dicho acto, el Sr. cura dió la bendición a las caballerias y luego empezó el oficio […] Por la noche hubo baile en la plaza, el cual, a pesar del frio, estuvo concurridísimo, y con esto se acabaron los festejos.»

No cal dir que el recitat de lloes, ditxos o follies –versets dedicats al sant, moltes vegades amb referències crítiques al present– és també un tret característic de la festa. I el ball de plaça ja us el podeu imaginar, a ritme de jota, entorn d’una foguera i a llum dels cremallers o teieres.

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Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
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Una resposta a Les temptacions de sant Antoni

  1. Retroenllaç: Los dimonis esta nit… | La Teiera

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