La paraula que crema

Darrerament han estat notícia algunes denúncies presentades contra colles del ball de diables de diferents poblacions per raó dels versos satírics que tradicionalment es reciten a les festes majors. El fet no és nou i ja fa anys que, més enllà de les incidències derivades de l’ús de la pirotècnia, els versots dels diables són motiu de queixes o demandes que potser no han acabat al jutjat, però que han comportat prou maldecaps personals o professionals a membres de colles de diables, o la retirada d’ajuts i problemes a les entitats en el moment d’organitzar actes.

diablesitges

El fet és greu, perquè qüestiona la mateixa essència de la festa. Si la festa no pot ser un temps diferent de la quotidianitat, si la festa no pot ser transgressora, si el llenguatge festiu no pot ser –com ha estat al llarg dels segles– grotesc i exagerat, provocador, i actuar de revulsiu –i alhora de descàrrega– de les tensions personals i col·lectives existents dins la comunitat, aleshores la festa no és festa. La festa queda en un temps d’oci i divertiment inofensiu. I pot ser que les tensions socials es manifestin de forma menys ritual i més violenta en altres moments.

La burla festiva, la funció que s’atorga a determinats personatges a fer sàtira, a denunciar o criticar el comportament de les persones o els fets succeïts en una població, ha estat un component cabdal de moltes celebracions. Els versos dels balls de diables, com les cançons de carnaval o el testament del Carnestoltes, les rondes a ritme de jota i les corrandes improvisades, són mostres d’un patrimoni festiu que es renova constantment perquè troba el seu sentit en l’actualització dels continguts d’acord als esdeveniments recents i les persones –molts cops, la sàtira festiva només es comprensible en un àmbit local– o els personatges públics.

Ara, els versots dels balls de diables sembla que s’han convertit en objecte de denúncia als jutjats. Després de la demanda d’una regidora del PP al Ball de Diables de l’Arboç, coneguda fa poques setmanes, ara li ha tocat a la colla de Sitges.

En aquest cas, la denúncia, l’ha presentada un veí de la població pels versots recitats en la Festa Major de 2012, en què Llucifer, nebot del demandant, feia referència a un litigi familiar pel cost d’un mur de 1.500 euros que el nebot li reclama al seu oncle. Tot plegat, una disputa familiar, que sembla una causa nímia per a demanar més de 17.000 euros a l’Agrupació de Balls Populars de Sitges, a banda del costos afegits i la petició de retirada dels versos dels diables sitgetans de la xarxa.

Més enllà que existeixi base legal per a demandar l’entitat per aquest conflicte familiar, la denúncia és un atac a la mateixa festa, que té en aquestes pràctiques burlesques una arrelada tradició. Els versos dels diables o les respostes de Llucifer, que es preparen per a cada ocasió, no són coneguts perquè formen part del joc festiu i, en el cas que ens ocupa, resulta especialment sorprenent que derivin en una demanda com la que s’ha presentat. Tant pel que fa al llenguatge com al contingut s’han recitat versos molt més contundents en altres poblacions, sempre entesos en aquest context d’excepcionalitat festiva que caracteritza aquestes representacions.

I són força preocupants les conseqüències d’aquestes demandes, més enllà de la resolució de cada cas. Condicionar la capacitat del folklore oral a servir de vehicle a l’expressió crítica o burlesca afecta el conjunt de manifestacions de cultura popular.

Advertisements

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en cultura popular i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s