Crisi de model

Llegeixo que al Carnaval de Calafell posaran tanques a tot el recorregut de les rues que es fan –a Segur, a la platja i al poble– com a novetat destacada de l’edició d’aquest any. La mesura s’aplica després que es va acabar sancionant a quatre carrosses i una colla –grups que enguany han estat exclosos de la festa– pel seu mal comportament. L’Ajuntament de Calafell ja limitava el nombre de participants per colla i demanava consumir alcohol amb moderació durant les rues, fet que altres poblecions està prohibit totalment. L’amenaça de retirar les subvencions no ha estat suficient i aquest 2015 es vol separar partcipants i públic, «per tenir més seguretat», amb un únic punt d’entrada al recorregut i control perquè ningú «de fora» se sumi a les comparses, amb el corresponent augment de la vigilància policial. (font: naciodigital.cat)

A Reus, la FRAC –federació que agrupa les colles locals i organitza la rua– i la colla «La dieta del cucurutxo» aniran a judici perquè la federació vol impedir que participi a la rua pel seu volum, més de 1000 persones, i comportament quant al consum excessiu d’alcohol.

Més enllà de polèmiques concretes, notícies com aquestes –i altres de semblants en diferents poblacions– evidencien la crisi d’un model lúdic basat la massificació, en el consum d’alcohol a dojo i la música a tot drap. Una pràctica que, en major o menor mesura és comuna a moltes colles de poblacions diverses. Perquè, exageracions a banda, el reclam de la barra lliure i la font de cervesa inesgotable –amb tocs d’hipocresia formal respecte als menors que ja no ho són tant– funciona prou bé i, mentre no passa res, no passa res.

Molt enrere en el temps queden aquelles desfilades organitzades per entitats i societats de tota mena, que van fer famosos els carnavals de Reus i que el retorn de carnaval al carrer, a finals de la dècada de 1970 –com bé explicava Jaume Amenós– volien uns recuperar mentre que altres reivindicàvem l’esperit crític. I no tant, però cada cop més, la imatge d’unes colles que funcionaven com a grup associatiu, amb menor o major intensitat –sobretot quan s’apropava l’hivern– per preparar disfresses, muntar una carrossa o organitzar actes durant l’any que res tenien a veure amb el carnaval. Cada cop més allò que triomfa és el grup de gent sense relació –més enllà de coneixences prèvies– que s’apunta i paga, consumeix i desapareix com a col·lectiu immediatament després de la celebració. Una pràctica que, amb un nombre convenient d’inscrits, pot ser un bon negoci. I tot amanit de llum i color, confetti, festa i tradició (que no falti!), publicitat i quatre tocs de broma irrellevants per allò del que fou el carnaval. Això sí, que no faltin les crides a la disbauxa i els tòpics a l’ús.

El resultat són carnavals adotzenats, iguals en la forma i en el desenvolupament aquí i allà, sense més trascendència que la d’unes hores de fugida individual, en companyia, de la normalitat quotidiana. Com ho són tantes altres ofertes lúdiques de consum adotzenat i d’oci comercial que la nostra societat aplaudeix.

No hi ha solució perquè no és problema d’uns quants, és una crisi de model. «Per la seguretat de tothom» es pot limitar i prohibir, es poden posar tanques, es pot engabiar i controlar als participants. Però l’oci de consum, s’anomeni revetlla de cap d’any o rua de carnaval, no és una festa.

(Segurament, enmig de tot plegat, alguna persona –algun grup, alguna colla– viu encara la festa. Bona sort.)

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en cultura popular i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Crisi de model

  1. Retroenllaç: Crisi de model? Un Carnaval que canvia | Puig d'en Cama

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s