La vella serrada, partida o cremada…

La transformació de la representació de Quaresma en un personatge de conte que assenyala, amb la pèrdua de cada una les seves cames, el pas de les setmanes i la proximitat de les vacances de Pasqua, és un fet irreversible. El seu simbolisme com a representació d’un període d’austeritat en el menjar i prevencions en la moral, vinculades a la religió, restarà com un referent històric més o menys conegut, per a les futures generacions.

vellaquaresma2016

A Reus, la  imatge de la vella Quaresma d’enguany és obra de Mercè Galí

Com que l’antic temps quaresmal no té pràcticament cap incidència en la vida quotidiana de la majoria de persones, tampoc té massa sentit l’animadversió infantil que, en altres moments, s’expressava amb rituals tant o més violents que el fet d’anar-li tallant les seves múltiples extremitats. En són bon exemple les pràctiques de matar o partir la vieja pròpies d’altres indrets de l’estat espanyol, el dimecres de mitja quaresma, que a Occitània i en els països francòfons, se celebra com un carnaval (Mi-Carême). També coneixem costums semblants en alguna zona d’Itàlia (a Vecchij, vecchia Quaresima…) on es crema la figura d’una vella. A Maó, una geganta anomenada s’Àvia Corema es passeja pels carrers cada dissabte de quaresma i acaba perdent una de les seves cames. Al País Valencià, a Callosa de Segura, Torrevella… que caldria emmarcar en tot un seguit de pràctiques d’apallissament, destrucció o crema de figures (judes, dimonis, turcs…) en el cicle festiu.

A Andalusia, el costum de celebrar la mitja quaresma es manté en algunes poblacions, vinculada a les escoles, de la mateixa forma que, a casa nostra, el Serrar la Vella s’organitza amb la col·laboració dels centres educatius. Com Arriate, província de Màlaga, diverses poblacions de la d’Almeria, a tall d’exemple. Quant a l’antic costum, una descripció del Dia de la Vieja a Antequera, de 1927, ens pot servir d’exemple:

«Todos los chiquillos se encuentran armados con sendos sables de madera y lucen algunos atributos militares de frágil papel policromado. Este aparato marcial sirve para matar la vieja, muñeco de cuerpo formado por dos cañas cruzadas; cabeza de patata o naranja, e indumentos de papel de periódicos, que oculta bajo su amplia falda varias faltriqueras bien provistas de golosinas. Bajo los furiosos mandobles que les asesta la chiquillería mueren estos infelices muñecos, dejando caer sobre sus verdugos, al expirar, las deliciosas confituras que, avaras, guardaron durante su efímera vida. Hay viejas familiares, reservadas al hogar, guardadoras de sabrosos tesoros, y viejas públicas, que se cuelgan en las calles…»

En altres indrets, la canalla dona tombs al voltant del ninot de la vieja, cantant una cançó, com per exemple:

La madre viejita
está en el corrá(l),
ni sabe coser,
ni sabe hacer ná.

O aquesta:

La vieja remonona
qué triste que está
pensando en la paliza
que le van a dar
le tirarán del moño
también del delantal
y muchos caramelos
ésta nos dará.

Com ja he comentat altres vegades, a Catalunya, el costum s’anomena Serrar la Vella i la canalla, més que els obsequis d’una pinyata, obtenia el benefici de la capta que feia per les cases de la població. Hi ha poblacions, com Castellolí, s’anomena fer les caramelles de mitja Quaresma.  De cançons per fer plega en aquestes diades de mitja quaresma n’hi ha diverses i, encara, amb variants d’un poble a l’altre. Com la d’Ullastrell, al Vallès Occidental.

A Reus, en l’actualitat, es van serrant les cames d’una figura, cada any diferent, que es penja a la plaça de les Peixateries Velles, amb un espectacle adreçat a les escoles de la ciutat.

Trobareu més informació en aquesta pàgina de festes.org  dedicada als nous serra-cames populars.

 

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en cultura popular i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s