Una visió reusenca de la guerra del Rif

Aquests són els últims dies –fins a final de setembre– en què podeu visitar «Un reusenc a la guerra del Rif (1921-1926)», la mostra temporal que presenta el Museu Salvador Vilaseca, al raval de Santa Anna, de Reus.

reusenc_rif.jpg

Com el seu títol indica, l’exposició ens apropa al conflicte a partir de la col·lecció de fotografies realitzades per Macià Ferrando Roca en el transcurs de la seva estada al Marroc com a soldat de l’exèrcit espanyol. Es tracta d’una visió evidentment parcial, més encara si tenim en compte que feia de mecànic d’avions al camp de Nador, lluny de la primera línia de combat.

L’exposició contextualitza aquest recull explicant els antecedents i el desenvolupament de la guerra, la percepció que en tenia la població catalana o la trajectòria vital del fotògraf. Un coneixement necessari per apropar-se a la que podem considerar una guerra d’alliberament nacional en què l’exèrcit ocupant s’enfrontà a la revolta de la població autòctona, liderada per Abd-el-Krim, que creà la República Confederal de les Tribus del Rif al setembre de 1921, un estat amazic que va existir fins el 1926.

L’exèrcit espanyol fou vençut el 1921 a Annual, però finalment la col·laboració entre França i Espanya, a partir de 1924, possibilità la derrota dels rifenys. L’exèrcit espanyol utilitzà armes químiques contra la població civil. L’aviació va tenir, per primera vegada, un paper molt significatiu. El coneixement de l’actuació de l’Estat espanyol al Marroc, i especialment d’aquesta guerra, a la dècada de 1920, és cabdal per entendre el desenvolupament de la Guerra Civil espanyola pocs anys després.

El record de la presència militar i de les guerres d’Àfrica, en diversos indrets i moments, és encara més o menys present en la memòria popular, sobretot quan sovintegen, en algun calaix o caixa, les fotografies d’avantpassats vestits de soldat. i encara més a Reus, on la figura mitificada del general Prim, ben present al paisatge urbà, i la indiscutible qualitat artística de la pintura de Fortuny, sembla que fan oblidar la realitat històrica de les guerres colonials que representen.

La mostra ha estat, doncs, una aportació útil per a una reflexió molt necessària sobre la nostra relació amb el Magreb, del passat al present. Com a activitats finals, el dijous 26, a les 7 de la tarda, es projectarà el documental dirigit per Julio Sánchez Veiga, El laberinto marroquí, i el dissabte 28 es clourà amb una visita comentada al migdia.

laberintomarroqui.jpg

Per a més informació, us podeu adreçar al Museu de Reus (Institut Municipal Reus Cultura), tel. 977 010 660 , a/e: museu@reuscultura.cat

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en memòria i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s