Mal moment per a la festa

La pandèmia ha afectat molts aspectes de la nostra vida quotidiana. I ho continua fent en aquest moment d’incerteses quan l’augment constant de persones vacunades coincideix amb l’increment de contagis entre la població, amb el rerefons de la por a les variants del virus.

Tot plegat, no cal dir-ho, la cultura n’ha quedat malmesa com tantes altres branques de l’activitat humana. I, tampoc caldria recordar-ho, en la diversitat inherent al concepte, alguns àmbits de la cultura han restat més perjudicats que altres.

Entre els més, la festa –no pas l’únic– perquè aquesta és una manifestació necessàriament col·lectiva, que es vincula a una comunitat, petita o gran, de referència. I sense interacció social i vivència compartida des de la proximitat o el contacte físic, si s’escau, tota festa pot esdevenir simulacre.

Durant el confinament més estricte es van multiplicar les festes virtuals, les propostes digitals en substitució de la pràctica presencial. En alguns casos, mer record d’un passat recent amb voluntat de satisfacció emocional, en altres, potent eina de divulgació patrimonial o, finalment, mostra de creativitat en la recreació del sentit de la celebració. Amb resultats positius en la construcció de comunitats virtuals, més enllà dels àmbits geogràfics propis.

Tot plegat, però, amb una percepció de temporalitat i de voluntat irrenunciable de retorn a una normalitat que s’intuïa hauria de ser diferent.

I ara, mal moment per la festa. Mal moment entre el festival i el botellot, entre l’activitat regulada, amb reserva prèvia –sigui o no de pagament– en espais delimitats, i l’oci indefinit, que dura mentre no és reprimit.

Mal moment per a la festa que és un estat de diferència, de transgressió amb la normalitat quotidiana, però que alhora construeix en els seus rituals i els seus costums interioritzats un ordre, a vegades sagrat, que la caracteritza. Celebrar festes no és el mateix que programar festivals. I trencar amb la quotidianitat no és exactament el mateix que fugir-ne.

Podem pensar que tant la festa adaptada i regulada com l’oci espontani o descontrolat, segons des d’on s’observa, obeeixen a una percepció de la cultura festiva com un mer producte de consum individual en què hom participa en allò que ha adquirit o gaudeix d’allò que li ve de gust.

Sovintegen els relats que equiparen consum a participació, alhora que es generen actes simbòlics per cohesionar minories, obviant que les estructures socials sobre les quals s’hauria de sustentar la festa –si es vol afirmar popular– han quedat tocades, i que caldrà recuperar el temps i el terreny perdut.

En un sistema que prioritza l’economia a l’existència, cal salvar les activitats professionals –evident, tothom té dret a guanyar-se dignament la vida– però sembla que compta massa poc la visió d’una societat complexa, en què la cultura actua com a factor de cohesió, de cooperació i implicació en la vida social. I, si cal, com a expressió de conflicte.

No podem anar a models de futur en què tot s’haurà de comprar o reservar amb el mòbil. Cal que la superació dels condicionaments sanitaris, quan arribi, no acabi en la reducció del potencial de la festa, com a marc de gaudi col·lectiu però també de construcció de comunitats i de transformació social, i resti en mer acte de consum regulat.

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada ha esta publicada en cultura popular, les idees. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s