Paraula de diable

El passat dissabte 18 d’octubre vaig participar, a la seu de la centenària societat El Retiro de Sitges, en la jornada «Sàtira satànica», a l’entorn dels versots dels balls de diables. Organitzada pel Ball de Diables de Sitges, Colla Vella, en un moment en què el tema és d’actualitat –per les absurdes denúncies que alguna colla ha rebut–, la jornada va servir per a intercanviar opinions i reflexionar sobre les problemàtiques de la festa en el present. Si la festa és un temps diferent de la quotidianitat, amb el seu propi codi en el llenguatge i els comportaments, si la transgressió és un component bàsic de la festa, si tot plegat actua com a mecanisme cohesionant i regulador de la vida d’una comunitat, és clar que l’espai festiu s’ha d’entendre des de les característiques que li són pròpies. Despullar la celebració festiva i els seus personatges burlescos –dels diables als sermons del Carnestoltes– de la capacitat de crítica o de l’exageració que són inherents a les seves actuacions, és desvirtuar la seva funció.

20141018sitges

Les intervencions de Ramon Gusi, regidor de Vilafranca del Penedès, i de Jordi Bertran, com a gestor cultural, van situar el debat entre la consideració que rebre crítiques forma part de l’exercici d’un càrrec –i, en aquest sentit, es va insistir força en la diferenciació entre el personatge públic i la persona, amb una vida privada– i el fet que l’objectiu dels actuants no és ferir les persones, sinó fer riure a la plaça.

Jordi Bertran va situar els primers textos satírics coneguts dels balls de diables en els primers anys del segle XIX i va esmentar altres exemples de sàtira festiva que són considerats com a components patrimonials de les celebracions. La didàctica intervenció de l’advocada Carmen Sánchez va servir per a aclarir conceptes i valorar les circumstàncies i les conseqüències que es poden derivar de les actuacions dels diables, la contraposició entre la llibertat d’expressió i el dret a l’honor de les persones, la importància del context i del costum –usos socials o tradició–, tot recordant que la jurisprudència existent quant a la qüestió fa referència, en la seva major part, a programes de televisió o revistes. Un debat final amb membres de diverses colles de diables –l’Arboç, colla vella de Gràcia– i els ponents, i amb nombroses intervencions dels assistents, va enriquir una jornada fructífera i oportuna que va servir per a situar una problemàtica que cal afrontar.

Efectivament, la col·laboració entre colles –per a palesar que les actuacions d’un grup formen part d’una pràctica cultural col·lectiva– o la resposta de la població, per a situar els fets en el context d’excepcionalitat festiva en què es van produir, poden ser elements importants a l’hora de la resolució dels temes oberts. Finalment, convé recordar que es va insistir en diversos moments en la necessària qualitat dels versots dels diables –la llibertat d’expressió no justifica ser uns maldestres en els textos– i en la necessitat d’expressar la crítica, com ha fet tantes vegades el teatre popular, amb habilitat i enginy.

Una jornada que, de ben segur, pot tenir continuïtat amb uns components formatius no menys interessants que els que s’aporten habitualment, per imperatiu de la normativa, sobre l’ús de la pirotècnia. La paraula és un component no menys important que el foc en la funció social dels diables festius. Cal felicitar, doncs, al Ball de Diables de Sitges, Colla Vella, per la iniciativa.

Quant a spalomar

Dinamitzador cultural. Membre fundador de l'associació Carrutxa (centre de documentació del patrimoni i la memòria). Treballo a l'Ajuntament de Reus (Cultura). Visc entre Reus i Albarca.
Aquesta entrada s'ha publicat en cultura popular i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s